شرکت مهندسی شهران سازه آفاق
شرکت حقوقی طراحی و نظارت شهران سازه آفاق
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 4 اردیبهشت 1396

آشنایی با معمار اعجاز آفرین"فرانک گری" +عکس

471029_447 (Copy).jpg

فرانک اُ گری (Frank O. Gehry) معمار مشهور معاصر آمریکایی کانادایی-تبار است.


در کارهای اولیهٔ گِری می‌توان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به‌ویژه لو کوربوزیه مشاهده کرد.این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ می‌توان در کارهای گِری مانند استفاده از فرم‌های هندسیِ ساده مشاهده کرد. به‌طورکلی در کارهای گِری نوعی گرایش مجسمه‌سازانه را می‌توان مشاهده کرد؛ چه در توسعهٔ خانهٔ همسرش در ۱۹۸۷ تا موفق‌ترین کارش در سبک فولدینگ که موزهٔ هنرهای معاصر بیلبائو است.
او معتقد است:
    "من آثار هنرمندان را نگاه می‌کنم و هنر را به‌مثابهٔ وسیله‌ای برای الهام خودم می‌پندارم و سعی می‌کنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم. در هریک از کارهایم روش‌های جدید را جستجو می‌کنم. برای من قانون و قاعدهٔ محدودکننده وجود ندارد و اصولاً مرزی بین درست و نادرست نمی‌شناسم."

گری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ است. مابه‌ازای علمی زبان معماری فولد، نظریات بحران و تداوم است. بحران یا فروپاشی در تبدیل سریع از حالتی به حالت دیگر، مانند آب به یخ یا بخار، تجلی می‌کند. بحران یا به دو پاره شدن می‌انجامد یا به پیچیده شدن، در هم فرو رفتن و در هم تنیدن که مضمون معماری فولدینگ یا لایه‌لایه است. در این معماری که گویی در حال فرو ریختن و کج شدن است، ترتیب پلان، نما و مقطع با هم اشکال ابهام‌آمیزی همانند کریستال‌ها می‌آفرینند. این بازی را گری با در هم ریختن زبان‌های مختلف معماری و ترکیب آنها آغاز کرده‌ است. در بنای موزه ویترای او در وایمار آلمان، که در کارهای آیزنمن تأثیر گذاشت، اجزای معماری مکعب‌های در هم تنیده و دفرمه‌اند. از همین رو بعضی معماری او را جانورگونه و کرم‌گونه نامیده‌اند. در کل می‌توان گفت معماری گری نوعی سبک شخصی و غیرتقلیدی و بدون برنامه خاصی است. نوعی عدم قطعیت در اکثریت پروژه‌های گری دیده می‌شود. آثار گری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیس‌های متعدد، مدل‌های کامپیوتری و ماکت‌های بزرگ حاصل شده‌ است. اسکیس‌ها و نمودارهای اولیه به مدل‌های فیزیکی با مقیاس‌های مختلف تبدیل و این مدل‌ها در نهایت به ساخت ماکت‌های کامل می‌انجامد.

موزه هنری شهر لوس آنجلس (لاکما) میزبان نمایشگاهی از آثار فرانک گهری معمار مشهور معاصر است. نمایشگاه مروری بر آثار معمار کانادایی- آمریکایی از سال ۱۹۶۰ میلادی تا امروز است. در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ طرح و ۶۶ مدل از کارهای گهری عرضه می شود، از جمله مدل “تالار کنسرت والت دیسنی” که جزء کارهای اولیه گهری است و یکی از پیچییده ترین سازه ها در معماری معاصر به شمار می رود.
معمار ۸۶ ساله می گوید که گردآوری این مجموعه در این محل کار دشواری بوده است. وی می افزاید: «من بسادگی به عقب باز نمی گردم. اهل بازنگری گذشته نیستم. در نتیجه از کارهایم عکس نمی گیرم. مدلها (ماکتها) را درون صندوقی می گذارم و هیچوقت هم نمی دانم چه چیزهایی درون صندوق گذاشته ام. یادآوری اش برایم دردناک است، چون ساختمانهای زیادی هست که دوست داشتم بسازم اما هیچوقت ساخته نشده اند.»

گری می‌گوید: «من دوست دارم که بناهایم کامل نباشند تا دیگران را به بازی کردن دعوت کنند.»
این معمار مشهور بناهای برجسته دیگری مانند موزه با پوشش تیتانیومی گوگنهایم در بیلیائو در اسپانیا و سالن کنسرت والت دیسنی در مرکز شهر لس‌آنجلس را طراحی کرده است.
فرانک گری که به خاطر بناهای شبه‌ارگانیکش مشهور است، می‌گوید که روند تکامل این پروژه در پاریس از پیش تعیین نشده بود. اومی‌گوید:«هنگامی که فردی به طور شهودی کار می‌کند، مشکل است روند کار را توضیح داد. شما به مکان و زمان پاسخ می‌دهید.»

آثار گری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده‌است. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل میانجامد.

نکته بسیار جالب در روند طراحی گری در استفاده از رایانه در این روند است. بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و ۳DsMAX برای کارهای خود استفاده می‌کنند گری از نرم‌افزار کاتیا که یک نرم‌افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه‌های مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازه‌ای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح می‌کرد. داده‌های عددی که به این ترتیب بدست میآمدند بار دیگر بر روی یک مدل پیاده می‌شدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییر کنند. این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و داده‌های دیجیتال بنیاد شکلی پروژه را به وجود میآورند. سپس از داده‌های کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه استفاده شد.

بنا به گفته یکی از دست اندرکاران اجرای پروژه همه چیز توسط کاتیا کنترل و هدایت می‌شود. کاتیا به ما اجازه خلاقیت می‌دهد.میتوان گفت از دلایل استفاده از کاتیا دقت فوق العاده آن و سازگاری آن با دیگر نرم‌افزارها می‌باشد. به عنوان مثال در پروژه تالار موسیقی والت‌دیسنی، برای طراحی سازه اجرایی مشکلات فراوانی وجود داشت. با توجه به پیچیدگی اتصالات سازه‌ای و عدم وجود زوایای قائمه در آن، کارتهیه نقشه‌های اجرایی و جزییات اتصالات یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین قسمت‌های پروژه بود.

برای تهیه جزئیات اجرایی دقیق از نرم افزار سه بعدی XSTEEL که قابلیت تهیه انواع جزییات فولادی را داراست استفاده شد و در حدود ۸۰ درصد از کار تهیه جزییات اتصالات سازه‌ای پروژه با آن انجام گرفت. این نرم افزار قابلیت ارتباط متقابل با کاتیا را داراست که گری از آن برای طراحی استفاده کرده بود. برای مثال ابتدا طرح در کاتیا تهیه می‌شد سپس XSTEEL با استفاده از آن مقاطع و اندازه‌ها را مشخص می‌کرد سپس اطلاعات داده شده دوباره به کاتیا منتقل می‌شد.

در اجرا نیز کاتیا راهگشای بسیاری از مشکلات بود. دوربینهای Total station با استفاده از اطلاعاتی که از این نرم‌افزار می‌گرفتند خطوط اجرایی را مشخص می‌کردند.
سازه فلزی این ساختمان برای تولید در کارخانه توسط کاتیا برنامه ریزی شد و پانلهای نما نیز توسط دستگاه CNC که مستقیما با رایانه و CATIA کنترل می‌شدند تهیه شد.

بنا به گفته گری «کاملترین» استفاده از کاتیا را در طراحی و ساخت پانل‌های نما کردند که باعث صرفه جویی زیادی در زمان پروژه شد.در نهایت می‌توان گفت گری با استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای موجود ثابت کرد «غیرممکنها متعلق به گذشته هستند».

موزه Experience Music Project با ۲۱۰۰۰ ی فولادی و آلومینیومی به اشکال هندسی نامنظم ساخته شده‌است. و طراحی و ساختمان آن توسط برنامه‌های رایانه‌ای ۲D و ۳D انجام گرفته‌است.

فرانک گهری در یک نگاه
سبک(ها)
دیکانستراکشن
فولدینگ
معماری پرش کیهانی
پروژه‌های معروف
تالار کنسرت والت دیسنی، در لس آنجلس
موزه گوگنهایم  در بیلبائو اسپانیا
پروژه تجربه موسیقی در سیاتل واشنگتن

همچنین او دارای ۱۲ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف می‌باشد که بدین شرحند:

    ۱۹۸۷: دانشگاه کلتک
    ۱۹۸۷: مدرسه طراحی رودآیلند
    ۱۹۸۹: دانشگاه فنی نواسکوشا در کانادا
    ۱۹۸۹: موسسه هنر اوتیس
    ۱۹۹۳: کالج علوم انسانی غرب
    ۱۹۹۵: کالج ویتیر
    ۱۹۹۷: موسسه معماری جنوب کالیفرنیا
    ۱۹۹۸: دانشگاه تورنتو
    ۲۰۰۰: دانشگاه ادینبرگ
    ۲۰۰۰: دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
    ۲۰۰۰: دانشگاه ییل
    ۲۰۰۰: دانشگاه هاروارد

جوایز:
جایزه معماری پریتزکر ۱۹۸۹

مدال طلای ای آی ای




طبقه بندی: اخبار معماری، 
برچسب ها: فرانک گری، معمار سبک فولدینگ، معماری فرانک گری، Fran Gehry، معمار مشهور، معماری فولدینگ، شهران سازه آفاق،
ارسال توسط مهدی علیزاده
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی

قالب وبلاگ